5 ting du må tenke på når du skal etablere kantine i kontorbygget_

Lesetid: 3 minutter 

5 ting du må tenke på når du skal etablere kantine i kontorbygget. En god kantine fører gjerne til et attraktivt bygg. Et attraktivt bygg fører gjerne til fornøyde leietakere. Og fornøyde leietakere fører gjerne til lengre leiekontrakter.

Skal du etablere en kantine i næringsbygget bør du derfor legge litt energi i planleggingen, utformingen og driften av den. Denne artikkelen forteller deg hvordan.

Ingen liker umotiverte og irritable kantinemedarbeidere. Ingen liker at det kun er smuler igjen om man kommer 15 minutter for sent til lunsjpausen. Ingen liker lange køer. Og ingen liker at det alltid er tomt for den fordømte appelsinjuicen.

Jeg vedder på at du synes slike situasjoner er irriterende, og du kan vedde på at leietakerne dine synes det er irriterende.

Å etablere en god kantine er noe av det viktigste du kan gjøre for leietakerne i bygget ditt. At trappeoppgangen ikke har blitt vasket på noen dager er det få som bryr seg om, men du kan være sikker på at ryktet om dårlig drift av kantinen sprer seg som ild i tørt gress. Heldigvis kan du unngå dette ved å følge disse fem rådene.

Last ned gratis e-bok: Din guide til vellykket drift av kantine og  personalrestaurant

1. God utforming og plassering

Kantinen er ofte det siste som planlegges i et nytt bygg. Det er synd, for konsekvensen blir ofte for lite lagringsplass, for små oppvaskmaskiner eller en varelevering som havner i helt andre enden av bygget. Slike klønete løsninger er i langt de fleste tilfellene resultatet av dårlig planlegging, en stor irritasjonsfaktor for kantinemedarbeidere og en betydelig bidragsyter til dannelsen av lange køer. 

Gjør utformingen og plasseringen av fasilitetene i kantinen til en prioritet når du planlegger kantinen i bygget ditt. Involver arkitekten på et tidlig tidspunkt, og sørg for at dere legger til rette for naturlig flyt i kantinen. 

2. Riktig konsept

Hvilke forventninger har kantinegjestene? Er det stor konkurranse i nærområdet? Skal kantinen brukes til andre ting enn lunsjservering? Skal dere ha en tradisjonell kantine, eller en mer avansert personalrestaurant?

Riktig konsept er kritisk for en vellykket kantinedrift. Blir konseptet feil, blir resultatet gjerne færre gjester og misfornøyde leietakere. Kall inn sentrale personer i markeds-, salgs- og driftsavdelingen til et møte for å kartlegge behovet i ditt kontorbygg.

Uansett hvilket konsept dere går for, lønner det seg å velge en kantineleverandør som forstår behovene deres og er i stand til å utforme et tilpasset kantinekonsept – ikke en «out of the box»-løsning. Dere har mye å tjene på at dere inngår et samarbeid med en leverandør som kan kantineplanlegging og -drift, og er oppdatert på trender og de mulige løsningene som eksisterer.

3. Smarte løsninger

Det finnes en rekke løsninger på markedet som har til hensikt å forenkle kantinedriften. Det er for eksempel ingen god grunn til å tviholde på den tradisjonelle kasseløsningen, gammeldagse betalingsløsninger og kontanter, når man har muligheten til å ta i bruk kontantfrie og selvbetjente kasseløsninger, eller bruke adgangskortet som betalingsmiddel.  

Slike smarte løsninger er en mulighet du bør undersøke nærmere. De avvikler køer langt raskere og reduserer hver enkelt transaksjon ned til kun noen få sekunder. Det oppleves stort sett alltid som en suksess for kantinegjestene dine. 

 

4. En tydelig og godt forankret SLA

 

En god kantine avhenger av at alle involverte parter har en klar forståelse av hva leverandøren skal levere og at forventningene avstemmes. Skal kantinen tilby varmretter hverdag? Hvilken kvalitet skal råvarene ha? Skal kokken ha fagbrev? Slike spørsmål bør du besvare i en «service level agreement» (SLA), som konkretiserer servicenivået på tjenestene som skal leveres. 

Dette innvirker også på utstyrsbehovet. Det blir vanskelig å diske opp frekke matretter hvis kantinemedarbeiderne dine kun har en mikrobølgeovn og en vannkoker til rådighet. Da blir det Mr. Lee. Skal du ha høy kvalitet på maten, må utstyret stå i stil.

 

5. Godt planlagt drift

Åpningen av en ny kantine er et høydepunkt for de fleste medarbeidere og leietakere i et næringsbygg. Men som eier må du være like opptatt av hva som skjer etter at nyforelskelsen legger seg.

Det holder ikke at kantinen er flott de første månedene etter åpning. Kantinedriften må planlegges og rutiner må forankres. Med andre ord må kantineløsningen din levere over tid.

Sørg for at du ikke velger en kantineleverandør som bare åpner, sier lykke til og forsvinner ut døra. Velg heller en leverandør som følger opp driften, kurser de ansatte jevnlig, holder seg oppdatert på trender innen kantinedrift og vet at nøkkelen til en godt drevet kantine er riktige medarbeidere og gode råvarer.

 

Din guide til vellykket drift av kantine og personalrestaurant