Lesetid: 3 minutter
I Munchmuseet står ingenting stille. Hver dag har det 13 etasjes høye museet tusenvis av besøkende som kommer for å oppleve Edvard Munchs berømte kunst. Da er godt renhold helt essensielt. I anbudsrunden var det Toma som trakk det lengste strået.
– Et av våre krav var at leverandøren skulle levere en digital renholdsløsning. Toma sine renholdere benytter seg av CleanPilot, som er et digitalt verktøy der planlegging, drift og optimalisering av renholdsleveransen blir dokumentert. Disse dataene får jeg tilgang til, slik at jeg har oversikt over utført renholdsarbeid til enhver tid, forklarer husøkonom hos Munchmuseet, Tone Hansson.
Hansson forteller at kvaliteten på renholdsarbeidet var en svært viktig faktor ved valg av leverandør.
– Vi går ikke for laveste pris når vi kjører anbud, vi går for kvalitet. At Toma AS sine renholdstjenester er av høy kvalitet, er noe vi nå har fått bekreftet, sier Hansson.
Helt siden Munchmuseet åpnet for publikum i oktober 2021, har Toma AS stilt med full bemanning av renholdere.Alle har gjennomført kurs i NS-INSTA 800 – et system som fastsetter og bedømmer kvaliteten på renholdet.
Utover det daglige renholdet bidrar Toma sine renholdsarbeidere med andre serviceoppgaver som blant annet håndkleavtale til ansatte, fruktlevering, kjøkkenoppgaver, påfyll av desinfeksjon og å se til at utearealet ser fint ut.
Les også: Dette må du tenke på når du kjøper renholdstjenester
I følge Hansson er kvalitetssikret renhold spesielt viktig i Munchmuseet der det oppbevares dyrebar kunst.
– Her er renhold ekstremt viktig for å holde skadedyr unna uerstattelige kunstverk.
– Vi har spesielle prosedyrer for renhold i rom der det oppbevares kunst, slik at vi unngår små insekter og skadedyr som kan ødelegge kunsten, legger hun til.
At godt og regelmessig renhold forebygger sykdommer og bidrar til å øke trivselen både for personale og for besøkende, er Hansson ikke i tvil om.
– Personale her er opptatt av god hygiene på arbeidsplassen, både på toaletteter og i spisearealer, og de er storfornøyde med jobben som Toma sine renholdere gjør.
Hun mener koronapandemien har bidratt til at flere har sett viktigheten av godt renhold og hvor stor betydning det har i arbeidshverdagen.
– Det er gledelig at renholdsyrket har fått økt oppmerksomhet og status, sier hun.
Å ha et tett og godt samarbeid med Toma AS er noe Hansson setter høyt.
– Her jobber det flere ulike renholdsteam, både i hverdager, på kveldstid og i helger. Da er det viktig at jeg kan ha tillit til at renholdslederen i Toma har full kontroll, og det har jeg.
– Jeg har daglig dialog med renholdslederen i Toma. Han er svært samarbeidsvillig og er alltid opptatt av å finne gode løsninger på utfordringer som oppstår, avslutter Hansson.