Alle bedrifter er avhengig av en rekke tjenester for å fungere optimalt, enten det er teknisk drift, vakthold, kantinedrift, kontorstøtte eller renhold. FM samler alle disse tjenestene under én felles ledelse, slik at du kan fokusere på det som er viktigst for deg – din egen kjernevirksomhet.
Facility Management er et samlebegrep for en lang rekke ulike tjenester til bygninger og eiendommer. Om vi skal tillate oss å bli litt formelle og tekniske, er Facility Management en interdisiplinær forretningsmodell som har til hensikt å koordinere etterspørsel og tilbud i private og offentlige organisasjoner. Sagt med litt enklere ord, er det en koordinering av bygg- eller eiendomsdrift for å effektivisere hele organisasjonen.
En populær modell for å forstå Facility Management-konseptet, er det vi kaller «de 3 P-ene». I 1982 skrev David Armstrong, en av grunnleggerne av FM Institute, en mer eller mindre berømt artikkel innen fasilitetsstyring, der han beskrev kjerneverdiene til Facility Management: å integrere mennesker (people), steder (places) og prosesser (processes).
I senere år har også en fjerde bestanddel blitt introdusert i dette økosystemet: teknologi. Ifølge den største og ledende internasjonale assosiasjonen for Facility Management, The International Facility Management Association (IFMA), er Facility Management en profesjon som omfatter ulike disipliner for å sikre funksjonaliteten i et bygningsmiljø ved å integrere nettopp mennesker, steder, prosesser og teknologi.
Facility Management omfatter en rekke ulike tjenesteområder:
Facility Management samler disse i en helhetlig enhet for å effektivisere driften på tvers av tjenesteområdene. Og jo flere tjenester man har, desto bedre leveranse oppnår man.
Alle disse tjenestene kan også leveres som enkeltstående tjenester – eller «single services». Du kan kjøpe renholdstjenester av én leverandør, vaktholdtjenester av en annen og kantinedrift av en tredje. Men det har sine utfordringer.
Det krever at du er i stand til å styre og lede en rekke underleverandører, integrere tjenesteområdene på tvers av leverandørene og selv håndtere alle risikoer som måtte oppstå. Det kan bli en tidkrevende operasjon, om bedriften din vokser eller aktiviteten i bygningene dine endrer seg.
Med en integrert totalleverandør av alle tjenestene innen Facility Management, tar de seg av alle tjenesteleveranser og all administrasjon, kursing, driftsledelse, integrasjon og innovasjon. Det vil frigi tid hos dine interne ressurser, redusere antallet kontaktpersoner du må forholde deg til, redusere kostnader og skape heldige synergier på tvers av de ulike tjenesteområdene.
Fordelene med Facility Management er mange. Hvis du vil finne ut mer om Facility Management, hvilke muligheter det kan gi deg og bedriften din og hvordan du kan komme i gang, kan du ta en kikk på vår «Guide til Facility Management», tilgjengelig for nedlastning nedenfor.