Lesetid: 4 minutter
Det som skulle være en helt vanlig dag på jobb for Tomas renholdere endte i et møte med den verste skredulykken i Norge på flere tiår.
Natt til 30. desember 2020 ble ni bustadhus med over tretti leiligheter tatt av et stort jordskred på Ask i Gjerdrum utenfor Oslo. Ti mennesker mistet livet i den tragiske skredulykken.
Tomas avdelingsleder Grete Hansen var på besøk hos sønnen sin i Stavanger da katastrofen inntraff.
– Da jeg våknet den morgenen og sjekket mobilen, så jeg nyheter om et ras i Gjerdrum. Jeg ble helt sjokkert over å se hvor stort raset var, sier hun.
Hansen har jobbet i Toma i over syv år og er i dag avdelingsleder for Gjerdrum kommune, der Toma leverer renholdstjenester.
– Min første tanke var: «Hvor er alle medarbeiderne mine nå?» Mange av Tomas ansatte bor i Gjerdrum, selv om de ikke nødvendigvis har arbeid der, forklarer hun.
– I løpet av de første timene var det mange ansatte vi ikke fikk tak i på telefon. Det var en vond følelse ikke å vite hvor alle var og om det gikk bra med dem.
Renholder ble selv evakuert
Etter flere kaotiske timer der hun forsøkte å få tak i alle de ansatte som bor i Gjerdrum, fikk Grete Hansen endelig bekreftet at samtlige var i god behold – men at en av deres renholdere, Yacob Mohammed Idris, hadde blitt evakuert fra hjemmet sitt og sendt på hotell.
– «Er det noen som har fortalt ham at han kan få bistand med klær og andre ting han trenger?», var det jeg var bekymret for. Men da vi fikk kontakt med ham, viste det seg at det han var engstelig for, var hvordan han skulle komme seg på jobb og hvordan han skulle få tak i arbeidsklær, forteller Hansen.
Med hjelp fra en kollega, dro Idris rett fra sitt midlertidige hjem til Gjerdrum Kulturhus, som var basestasjon for det operative mannskapet og der Tomas renholdere bisto den første perioden.
– Det var store menneskemengder og mye å gjøre, men vi gjorde vårt aller beste. Det var godt å kunne bidra i en slik situasjon, forteller Idris.
Yacob Mohammed Idris (til høyre) sammen med sin kollega på Gjerdrum ungdomsskole, som ble brukt som midlertidig oppsamlingssted.
Måtte be ansatte om å hvile
På de ulike basestasjonene for operativt mannskap som politi, helsearbeidere og brannmenn, ble renhold en viktig funksjon i katastrofehåndteringen – spesielt under en koronapandemi.
– De første ukene trengte Gjerdrum kommune renhold fra morgen til kveld, så det ble lange dager for renholderne våre. De jobbet fra klokken seks om morgenen til midnatt hver eneste dag i tre uker i strekk, forklarer Hansen.
Med lange og krevende vakter til grunn, var en av avdelingslederens bekymringer om de husket å ta vare på seg selv oppi det hele.
– Jeg måtte be dem om å hvile og ta pauser, og minne dem på at de måtte få i seg nok mat og drikke, sier hun.
Foruten de grunnleggende behovene, var også helsen til renholderne noe Hansen tenkte mye på. Selv om smittefaren virket helt ubetydelig i en slik katastrofe, var det likevel et viktig hensyn å ta.
– Noe av det mest utfordrende, var at vi jobbet med å ivareta smittevern blant store menneskemengder. At renholderne selv utsatte seg for smitte hver eneste dag, tror jeg ikke de tenkte så mye på. De var først og fremst opptatt av å gjøre en god jobb, og så viktigheten av å unngå eventuelle smitteutbrudd blant kritisk redningspersonell som var der.
Grete Hansen er leder for over 230 renholdere hos Toma.
Stort behov for forebyggende smittevask
Behovet for forebyggende smittevask var stort, og det ble en viktig, og ikke minst verdsatt, del av arbeidet under katastrofen.
– Det som var interessant, var at man virkelig fikk se viktigheten av godt renhold. Kommunen krediterte renholderne for innsatsen og den viktige jobben de gjorde. Det var fint at de fikk den anerkjennelsen, forteller Heidi Lien, driftsleder for Toma.
Lien var forholdsvis fersk i sin nye jobb som driftsleder da skredkatastrofen inntraff. Hun har siden november i fjor hatt hovedansvar for renholdsteamet i kommunen.
Heidi Lien har det operative ansvaret for Tomas renholdere i Gjerdrum kommune.
Rørt av dugnadsånden
Lien kan bekrefte at dugnadsånden var stor både blant Gjerdrums beboere og Tomas renholdere.
– Midt i katastrofen var det en god følelse at vi i Toma kunne bidra på vår måte. I ettertid blir jeg nesten litt rørt av å tenke på det store pågangsmotet renholderne hadde. De brettet opp ermene og la inn en stor innsats. I en slik krise får man virkelig tatt syretesten på hva slags bedrift man jobber i.