5 enkle tiltak for å forbedre inneklimaet på arbeidsplassen

Lesetid: 4 minutter

Godt inneklima på arbeidsplassen er viktig. Det holder oss friske, høyner effektiviteten vår og øker trivselen. Derfor er det vel verdt å investere tid og ressurser i tiltak som forbedrer innemiljøet.

Vi nordmenn oppholder oss nærmere 90 prosent av tiden vår innendørs, enten vi er hjemme, på jobben eller på skolen. Det gjør det lett å forstå at produktivitetsgevinsten blir stor om luft-, lyd- og estetiske forhold forbedres. BI-direktør og doktor scient., Ragnhild Wiik, har undersøkt 17 bedrifter med til sammen 700 ansatte i 12 kontorbygninger på Vestlandet. Gjennom forskningsprosjektet har hun funnet at et godt innemiljø kan øke produktiviteten med minimum tre prosent.

Her gir vi deg fem enkle tiltak som du kan gjennomføre i dag for å forbedre inneklimaet i kontorlokalene dine, slik at også du kan øke produktiviteten og trivselen til medarbeiderne dine.

Last ned gratis guide til Facility Management

1. Optimal belysning

Stadig flere eiendomsutviklere fokuserer på god belysning. Det er det gode grunner til. Lys har en enorm påvirkningskraft på oss mennesker, og det er velkjent at dårlig belysning fører til plager. Irritasjon av øynene, hodepine og konsentrasjonsproblemer er bare noen av mange ulemper og problemer som følger av dårlige lysforhold.

Ifølge NTNUs Lys- og Fargesenter er særlig blendende lys, flimrende lys, sterkt kontrasterende lys, for svakt lys og lyskilder uten UV-beskyttelse blant de største synderne i kontorlokalene.

Her er noen råd til hvordan du kan skape riktig belysning i kontorlokalene dine:

  • Åpne persiennene. Dagslys er den beste lyskilden. Tilrettelegg for at medarbeiderne dine får best mulig utsyn og mest mulig tilgang på dagslys.
  • Sørg for varm belysning. Fargetemperaturen i belysningen er viktig. Pass på at kontorbelysningen din er på minimum 2700 Kelvin, men aller helst 3000 Kelvin.
  • Tilpass lysmengden. Spe gjerne på med leselys og lyskilder på kontorpulten til medarbeiderne. Da de kan selv tilpasse belysningen etter deres egne behov. Norsk Standard anbefaler minimum 500 lux og 200 lux omgivelsesfelt.

2. Smart møblering

Bruken og plasseringen av kontormøbler og kontorutstyr kan påvirke luftsirkulasjonen i kontorlokalene dine. Ved å optimalisere innredningen, møblere arbeidsplassen på en smart måte og tilpasse innredningen etter medarbeidernes og teknologiens behov, øker sjansen for at man får en mer effektiv hverdag, friskere medarbeidere og funksjonell innredning som støtter arbeidsmetodene og arbeidsoppgavene.

Her er noen tips:

  • Ikke plasser varmegenererende utstyr, som en datamaskin, like under et airconditionsystem. Det kan føre til at termostaten får airconditionsystemet til å pumpe ut kald luft fordi den tror at området er for varmt.
  • Pass på at kontorpultene ikke plasseres helt inntil yttervegger med vinduer eller vegghengte ovner. Vinduet genererer kaldras som sprer seg ut over pultene og varmen får ikke steget opp og forhindret kaldraset. Det gjør deg varm på beina og kald på fingrene og overkroppen.
  • Sørg for at det er nok rom og plass mellom møblene på kontoret. Det gir følelsen av et bedre inneklima.
  • Vær bevisst på at jo flere flater du har i kontorlokalet, desto mer støv samles opp.
  • Ha luftsirkulasjon, temperaturkontroll, luftrensning, ventilasjon og aircondition i bakhodet når du møblerer kontoret ditt.

3. God luftkvalitet

For noen år tilbake undersøkte en håndfull Harvard-forskere 

hvor mye luftkvaliteten på kontoret påvirker kreativiteten, produktiviteten og problemløsningsevnen vår. For de som sliter med dårlig luftkvalitet på kontoret, er resultatet nedslående. Resultatene fra de kognitive testene etter én dag med dårlig luft var en tredjedel av scoren på dager med optimal luft. Dårlig luftkvalitet og dårlig inneklima har med andre ord en direkte og negativ innvirkning på våre evner til å yte vårt beste på jobben.

Luftkvaliteten påvirkes både av byggematerialene som er brukt, inventaret kontoret er innredet med, arbeidsaktivitetene vi utfører, samt renholdet, vedlikeholdet og ventilasjonen i lokalene. Heldigvis er det flere enkle tiltak du kan gjennomføre for å forbedre luftkvaliteten:

  • Sørg for god papirhåndtering. Bunker med papir på kontoret er en bidragsyter til tørr luft. Sørg for at papiret håndteres. Få det inn i permer og skap, så får du det vekk fra kontorlokalet.
  • Kjøp inn grønne planter. Grønne planter er «all the rage» i kontorlokaler verden over. Googles kontorer i Norge, for eksempel, er fullpakket med grønne planter for å skape bedre luftkvalitet.

    Det er ikke så dumt. For det første skaper det en langt mer trivelig atmosfære. For det andre har planter som sukkulenter og mose en direkte innvirkning på inneluften og helsen til medarbeiderne i lokalene.
  • Gå gjennom renholdsrutinene dine. En rekke virksomheter nedprioriterer renholdet på kontoret sitt, som regel for å redusere kostnadene. De er neppe bevisste på konsekvensene. Renhold har nemlig stor betydning for luften og luftkvaliteten, og mangelfullt renhold fører gjerne til forurenset luft.

Les også: Slik skaper du fornøyde leietakere

4. Optimal temperatur

Dårlig temperatur kan skape betydelig ubehag for brukerne av kontorlokalet. Er det for varmt, føles luften tørr og lite frisk, og vår evne til å jobbe effektivt reduseres.

Er det for kaldt, nedsettes fingerferdighetene, presisjonen og tempoet vårt. Musklene våre blir stive, reumatiske plager forsterkes og vi blir mer mottagelige for infeksjoner. Godt inneklima lønner seg.

Vi mennesker er forskjellige og det er utfordrende å skape en optimal temperatur for alle. Men med disse tipsene kommer du godt på vei:

  • Ikke plasser møbler over og foran varmekilder. Det kan forstyrre varmeflyten i lokalene dine. Anlegget må fungere som prosjektert, og det kan ødelegges ved feil møblering.
  • Sett alle termostater til samme temperatur. Anbefalt temperatur i kontormiljøer er 22 grader, og temperaturen bør ikke være under 19 grader eller over 26 grader. Vi er alle forskjellige, og vi har ulikt syn på hva som er for varmt og for kaldt. Forsøk å finne minste fellesnevner blant medarbeiderne dine fremfor å tilpasse temperaturen til alles ulike behov.
  • Bruk persienner. Selv om dagslys er veldig viktig for innemiljøet vårt, kan persienner hjelpe mot både varme og kulde. På samme måte som persienner og solskjerming kan redusere innslipp av varme om sommeren, kan persienner begrense varmetapet om vinteren.

 

5. God akustikk

Forstyrrende støy er et vanlig problem på jobben, særlig for de som sitter i åpne kontorlandskaper. Lydmiljøet blir ofte glemt i planleggingsfasen av et kontorlokale, og konsekvensen av et dårlig utformet lydmiljø er betydelig. Det påvirker både helsen, trivselen og prestasjonsevnen negativt, reduserer prestasjonsevnen vår, svekker hukommelsen og hemmer våre evner til å tilegne oss kunnskap.

Heldigvis er det flere ting du kan gjøre for å motvirke forstyrrende støy på arbeidsplassen din:

  • Sørg for å ha nok plass mellom arbeidsplassene.
  • Bruk lydabsorbenter i tak og på vegger.
  • Utnytt gardiner, bilder, malerier og tepper som lyddempere.
  • Plasser støyete printere og kopimaskiner et stykke unna arbeidsplassene. Helst på et eget rom.
  • Unngå kun harde, kalde flater i lokalene dine. Teppelagt gulv kan bidra til å redusere støynivået, både fordi de demper trinnstøy og fordi de absorberer lyd. Men det er verdt å ha i bakhodet at inneklimaet og luftkvaliteten blir bedre uten tepper.
  • Retningslinjer om bruk av telefon og samtaler ved arbeidsstasjonene.

Inngå en avtale med en Facility Management-leverandør

Det er mange ting å ta høyde for når du skal skape det optimale inneklimaet på en arbeidsplass. Jeg håper denne artikkelen har hjulpet deg litt på vei. Det kan likevel være fornuftig å undersøke muligheten for å samarbeide med en  Facility Management-leverandør for å forbedre inneklimaet. En dyktig leverandør analyserer og vurderer utformingen av arbeidsplassen din, gjennomfører målinger av luftstrømninger og luftkvalitet, og gir deg anbefalinger og råd om hvordan du kan skape et tilfredsstillende inneklima i kontorlokalene.

Ta gjerne en kikk på e-boken «Guide til Facility Management»tilgjengelig for nedlasting nedenfor, om du ønsker å lese mer om hvordan Facility Management kan komme deg og arbeidsplassen din til gode. 

New Call-to-action

Denne artikkelen ble første gang publisert 12.04.2018, og har siden blitt oppdatert og revidert.