Tomabloggen - En blogg om Facility Management

Slik kan teknologi endre opplevelsen i din personalrestaurant

Skrevet av Magne Hauge | 26. september 2019

Lesetid: 4 minutter

Tenk deg en fremtid der personalrestauranten er uten ansatte, du får informasjon om næringsinnholdet i lunsjen din rett på telefonen og all møtemat og næringsrik lunsj blir bestilt i en app. Denne fremtiden er her og nå. Dette vil også hjelpe å redusere matsvinn.

Med fremveksten av «tingenes internett» (IoT), sensorteknologi og kunstig intelligens, vil det bli en massiv tilstrømning av data som kan utnyttes for smartere drift av personalrestauranter og kantiner.

I denne artikkelen skal vi ta for oss noen av de mange teknologiske og digitale løsningene som finnes på markedet og som kan effektivisere og forbedre driften av personalrestauranten din i dag.

Smarte betalingsløsninger i personalrestauranten

Det finnes mange teknologiske løsninger som gjør det lettere for folk å betale for varer og tjenester. I en personalrestaurant kan smidige løsninger gjøre dagen enklere for både gjester og personale.

Betalingssystemer som kobles til ansattes adgangskort eller bankkort er forholdsvis utbredt. Slike kassesystemer sikrer effektiv gjennomføring av betaling og reduserer kødannelse i restauranten. Ikke minst er denne typen systemer enkle og håndterlige for både gjester og ansatte.

Et annet alternativ er å kvitte seg med bruk av kort overhodet. Det satses stort på å utvikle stadig smidigere betalingsløsninger som lar folk betale gjennom enheter som for eksempel smartklokker eller mobil. En undersøkelse gjennomført av Norstat på oppdrag for Eurocard viser at et flertall av nordmenn foretrekker å bruke mobil som betalingsmetode.

I fremtiden kan også bruk av biometri det vil si gjenkjenning på bakgrunn av biologiske kjennetegn, gjøre det mulig med betalingsløsninger som baserer seg på fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning.

Les også: Kantinetrender: Hva ser leietagere etter i dag?

Digital informasjon i personalrestauranten

En moderne kantine er mer enn kun et spisested. Med riktig teknologi blir personalrestauranten også et sted der ansatte kan være påkoblet og jobbe sammen.

Via informasjonsskjermer kan personalrestaurantens gjester alltid være oppdatert på viktige nyheter, bedriftsinformasjon, menyalternativer og næringsinnhold. Ved å investere i godt audiovisuelt utstyr med gode kontrollsystemer, kan brukerne enkelt ta i bruk teknologien og bruke lokalet til å holde møter, workshops og foredrag.

For digitale personalrestauranter vil det også være mulig å tilby informasjon om næringsinnhold i maten de serverer, både via skjermer og apper. Helse og ernæring blir av ulike grunner stadig viktigere for flere. Ved å gi personalrestaurantens gjester en oversikt over hva de får i seg, kan du hjelpe dem til å ta sunnere valg.

En annen fordel ved å ta i bruk denne type digitale hjelpemidler er at du enkelt kan gjennomføre undersøkelser og på den måten få verdifulle tilbakemeldinger fra brukerne dine.

Bruk av teknologi for bestilling av mat i personalrestauranten

Bruk av teknologi for å bestille mat gir fordeler for både gjester og ansatte i personalrestauranten. Ifølge en amerikansk undersøkelse vil hele 82 prosent benytte kantinen på jobben oftere dersom de kan forhåndsbestille og hente maten på et gitt utleveringssted.

Gjennom en app er det enkelt å bestille alt fra møte- og overtidsmat til brød å ta hjem. Restauranten kan lett holde oversikt over overskuddsmat og kantine menyer. I tillegg er det en god plattform for å dele informasjon om tilbud og arrangementer. En bedrift som Staffbase har for eksempel utviklet en løsning der lunsjbestillingen er integrert i en ansatt-app.

Teknologiske løsninger som gjør det mulig å forhåndsbestille måltider er også en voksende trend. Ved å la gjester velge i digitale menyer og lage systemer for henting eller levering av mat, kan folk enkelt få velge lunsjen sin selv.

Enkelte start-ups, som Feedr, har tatt denne trenden helt ut, og flyttet hele kantinen til skyen. Selskapet kobler kontoransatte med leverandører som leverer sunn mat lokalt, og leverer lunsj på jobben.

Les også: 5 ting du må tenke på når du skal etablere kantine i et kontorbygg

Smart personalrestaurant med mindre betjening

Sensorikk og robotikk gjør det mulig å skape smidige og velfungerende personalrestaurant- og kantineløsninger.

En mulighet er å utstyre servise og glass med chip-er som scannes av sensorer ved selvbetjente kasser, såkalte «smart checkouts». Steder som har tatt denne teknologien i bruk kan melde om økt effektivitet og reduserte personalkostnader. For de riktige teknologifrelste kan et annet alternativ være å gjøre som Budapest Café i Ungarn, og bytte ut serveringspersonalet med roboter.

For de aller fleste vil en personalrestaurant som betjenes av menneskelige roboter være et lite realistisk alternativ. Men i takt med at teknologien forbedres kommer robotikk og sensorikk til å bli en mulig løsning for flere, og markedet er spådd kraftig vekst i årene som kommer.

Digitalisering og teknologisk utvikling er ikke nødvendigvis så lett å henge med på. Endringer skjer raskere enn det de fleste av oss er i stand til å tilpasse oss til. Likevel er det et nødvendig område å følge med på, både av hensyn til effektivitet, kostnadsbesparelser og forventninger fra personalrestaurantens brukere. I slike tilfeller kan det være fornuftig og lønnsomt å outsource kantinedriften til en leverandør som er oppdatert på mulighetene som ligger i ny teknologi og kan tilpasse seg etter dine behov.

Hvis du vite mer om beste praksis for kantinedrift , kan du lese mer i vår gratis e-bok om å skape en optimale kantine i kontorbygg her.