App Facility ManagementEtter hvert som digitale teknologier sammenkobler kontorlokalene og næringsbyggene våre i større grad, vil mobile selvbetjeningsløsninger bringe økonomiske, organisatoriske og trivselsrelaterte fordeler til bordet.

Last ned gratis guide til Facility Management

Mobile selvbetjeningsløsninger

Selvbetjeningsløsninger er godt kjent for de fleste av oss. Vi sjekker inn flyreisen vår, booker hoteller og bestiller hjemlevering av restaurantmat direkte fra leverandøren online. Også innen Facility Management har slike tjenester vært utbredt en god stund. Eiendomsansvarlige kan logge seg inn på digitale selvbetjeningsløsninger online og bestille møtemat, booke møterom og kontakte tjenesteleverandører, for å nevne noe.

Men i dag beveger stadig flere servicetjeneste- og fasilitetsstyringsleverandører seg over i den mobile verden og utvikler apper som letter kommunikasjonen mellom bruker, gårdeier og leverandør. Slike apper kobler sammen alle aktørene i et helhetlig økosystem, som har til hensikt å forbedre tjenestetilbudet og generere effektiv fasilitetsstyring. 

I dag ser vi flere tjeneste- og teknologileverandører gå sammen for å utvikle blant annet følgende muligheter for medarbeidere og eiendomsansvarlige:

  • Analyse av plassbruk: Flere apper sammenstiller data om plassbruk i kontorlokaler, hvilke arbeidsplasser som er mye og lite brukt og muligheten for å etablere organisasjonssystemer som «hot desking», der flere medarbeidere bruker samme arbeidsplass til ulike tider, på en effektiv måte.
  • Innendørs posisjonssystem: Ifølge teknologiselskapet Spaceti taper nærmere 50 prosent av medarbeidere 30 minutter daglig på å finne ledig arbeidsplasser, se etter medarbeidere eller finne utstyret de trenger. I firmaer med flere 100 ansatte, er det lett å oversette til betydelige kostnader. Flere apper innen Facility Management tilbyr derfor innendørs posisjonssystemer, som gir medarbeidere muligheten til å navigere seg dit de skal, sette møtepunkter eller se hvem som er til stede på kontoret.
  • Effektiv fasilitets- og eiendomsstyring: Flere apper tilbyr en nyhetsfeed som samler viktig informasjon på ett sted og muligheter for å gjennomføre spørreundersøkelser om fasilitetene, kontorlokalene og eiendommene. Ikke minst kan smarte, tilkoblede enheter i bygget sende informasjon og data til et rapporteringssystem. Dette vil gi medarbeidere og servicemedarbeidere informasjon om viktige situasjoner og hendelser.
  • Analyse og styring av inneklima: Ved å koble ulike sensorer opp mot bygningsstyringssystemet er det mulig å få tilgang til sanntidsdata om temperatur, luftfuktighet og CO2, som kan evalueres for fremtidig plassoptimalisering i kontorlokalene. Det vil generere en betydelig reduksjon i energikostnader.
  • Oversikt over parkeringsplasser: Fasilitetsstyringsapper tilbyr i økende grad muligheten for å finne ledige parkeringsplasser og posisjonssystemer som guider deg til dem. I tillegg har flere apper funksjoner som gjør det mulig å booke parkeringsplasser for senere tidspunkt og overvåke ledige parkeringsplasser i sanntid. 

Les også: Teknologiske trender innen Facility Management 

Smartbygg og «tingenes internett»

Fordelene listet opp ovenfor, er ikke i seg selv banebrytende utnyttelse av ny teknologi. I praksis muliggjør mobile selvbetjeningsløsninger en enkel tilgang til alle nødvendige tjenester i ett grensesnitt, tilgjengelig hvor og når brukeren trenger det. Det er ikke noe jeg sier for å undervurdere de betydelige gevinstene mobile selvbetjeningsløsninger utgjør, men for at apper innen Facility Management vil fortsette å utvikle seg videre i tiden som kommer.  

Les også: Digitaliserings frukter: Klare for å høstes av Facility Management?

Med den radikale teknologiske utviklingen som åpenbarer seg foran våre øyne i dag, vil vi se fremveksten av smartbygg og «tingenes internett» (IoT), der flere og flere deler av kontorlokalene og næringsbyggene kobles sammen til et helhetlig system der alt kommuniserer med alt over internett. Sensorteknologi implementeres i flere og flere enheter, og dataene denne teknologien genererer kan samles inn og analyseres og utnyttes for å styre og optimalisere driften av kontor- og næringsbygg.

IT-selskapet Atea, for eksempel, går hardt ut og er i ferd med å skape verdens smarteste næringsbygg på Sola i Rogaland. Ved hjelp av sensorteknologi installert i lamper spredt utover hele kontoret er planen å måle blant annet CO2, temperatur og bevegelse. Ifølge Frode Aardal, forretningsutvikler i Veni og tidligere avdelingsleder for smartbygg i Atea, kan bygget ha en app som for eksempel viser hvor det er høyere temperatur i bygget, slik at man lett vet hvor man skal flytte seg om man fryser på jobb.

Teknologien vil muliggjøre et vell av nye, innovative løsninger. Kun kreativiteten vil sette grensene. Men allerede i dag finnes det flere apper som gir deg muligheten til å effektivisere driften av bygget eller kontorlokalet ditt. Hør gjerne med servicetjeneste- eller Facility Management-leverandøren om hvilke løsninger de kan tilby deg i dag.

New Call-to-action