Lesetid: 4 minutter
Det beste utgangspunktet for å sikre kantinedrift og kantinegjestenes opplevelse av matglede, er at kantineleverandøren selv har et genuint engasjement i å skape positive matopplevelser. Men hvordan kan du gjenkjenne en leverandør som setter matglede i sentrum?
Matglede er en høyst subjektiv opplevelse, og følgelig finnes det ikke noen enkel abc-oppskrift for hvordan man gir alle kunder en god matopplevelse. I jakten på de beste kantineleverandørene og kantineløsningen er det likevel en del kjennetegn som går igjen hos de som fokuserer på å fremme nytenkning og innovasjon for å spre matglede og næringsrik lunsj.
I en kantine er det mange krav til hygiene og renhold, og slike regler er selvfølgelig ufravikelige. Dette betyr likevel ikke at alt arbeidet inne på kjøkkenet skal reguleres og regelfestes. Kantinemedarbeidere skal kunne formidle matglede gjennom valg og sammensetning av råvarer, menyutforming og annet.
Dersom fastsatte rammer regulerer alt som skal gjennomføres ned til minste detalj, vil mange oppleve det som vanskeligere å tenke utenfor den berømte boksen. Opplevelsen av at det finnes rom for kreativitet og utprøving er en forutsetning for å lykkes med å utvikle kantinen. Så lenge kundene finner noe av det de er vant med, er det ingenting i veien for å prøve ut nye oppskrifter, retter eller konsepter.
Les også: Kantine vs personalrestaurant: Forskjeller, likheter og valgmuligheter
Målet med en veldrevet kantine der matglede står i sentrum, er at brukerne skal se frem til det daglige kantinebesøket og gjerne få en opplevelse av både trivsel og tilhørighet. Fordi brukergruppen er like sammensatt og med så ulike preferanser som en hvilken som helst annen gruppe i befolkningen, er det viktig at man finner ut hva gjestene liker og er opptatt av.
I praksis er det flere måter å gjøre det på, og selv om en tradisjonell spørreundersøkelse kan gi mange gode svar, går det også her an å tenke litt utradisjonelt. Man kan for eksempel benytte seg av apper som gjestene kan bruke for å gi innspill, evalueringer og tilbakemeldinger på maten og tilbudet for øvrig. Et slikt initiativ viser at man tar brukeren på alvor og at deres mening inkluderes i den videre utformingen av kantinetilbudet.
Les også: 4 tips til å skape en kantine dine ansatte vil trives i
Måten maten blir presentert på i disker og på fat er selvsagt helt avgjørende for at brukerne skal plukke den med seg, men også den språklige drakten maten presenteres i spiller en rolle.
Dersom et av alternativene for lunsjen er et par brødskiver med salat, leverpostei og sylteagurk, virker det kanskje mer tiltalende dersom menyen forteller at man kan velge et smørbrød laget av hjemmebakt grovbrød på oppskrift fra rugbrødets hjemland Danmark, leverpostei på en seng av ruccolasalat, toppet med sprøstekt bacon? Ta gjerne i bruk ord som «hjemmebakt», «nytraktet», «ferskpresset» og lignende. Det gir assosiasjoner til trivsel, hygge og avslapning.
Fortell gjerne korte historier om maten: Hvor osten er ystet, hvilken gård melken er hentet fra, de lange tradisjonene for røyking av kjøtt i den regionen skinka er kjøpt fra. Ved å bringe brukerne nærmere matens opphav øker man bevisstheten både rundt kvaliteten på maten og viser at det ikke er tilfeldig hva som blir servert.
Variasjon er et nøkkelord i arbeidet med å fremme matglede i en kantine. Ved å introdusere nye smaker, innslag av andre kjøkken, blir brukerne stadig overrasket. En viss forutsigbarhet er positivt, men samtidig vil man unngå at kantinen fremstår som kjedelig eller traust. Å tilby smaksprøver eller små innslag av et nytt tilbehør gjør det enkelt for kantinebrukerne å prøve ut noe nytt.
Les også: Kantinetrender: Hva ser leietagere etter i dag?
Forbrukere blir i økende grad mer bevisst eget klimaavtrykk. Fortell det gjerne til gjestene dersom maten som serveres er kortreist, UTZ-sertifisert, fairtrade eller økologisk. Det samme gjelder råvarer som ikke forårsaker noe avfall. Bruker man brokkolistilken så vel som brokkolihodet i en suppe, hele appelsinskallet i en kake eller lignende, vil dette kunne oppleves som nyttig og positiv informasjon for en miljøbevisst forbruker, og viser at man er bevist på å redusere matsvinn.
Ved å fortelle at hele råvaren tas i bruk og at man som kantineleverandør har en bevissthet rundt bærekraftig mat og grønn mat, kan det bidra til at kantinemenyen fremstår mer attraktivt både for eksisterende og potensielle leietakere i bygget.
Finner du en kantineleverandør som gir ansatte muligheten til å eksperimentere og leke seg med et variert utvalg råvarer av høy kvalitet, som inkluderer brukernes ønsker og evalueringer i utformingen av kantinetilbudet og kommuniserer tydelig til brukerne, er sjansen stor for at også matgleden er ivaretatt.