Kantinen og dens betydning for trivsel på arbeidsplassenArbeidsplasser med gode kantiner øker trivselen, produktiviteten og effektiviteten blant ansatte.

Hvorfor satser bedrifter som Gjensidige, Sparebank 1 og Industri Energi så tungt på kantinelokalene sine? Og hvorfor har ledelsen i Bonnier Media en bevisst strategi om å ha sunn og god mat på menyen i kantinen? Fordi fellesarealer som kantiner er de områdene i kontorlokalene som bidrar mest til at ansatte trives på jobben.

Last ned gratis guide «Slik skaper du den optimale kantinen»

Kantiner øker trivsel, produktivitet og fremmer helse

Så mange som en fjerdedel mener at kantinen er viktig ved valg av jobb. En undersøkelse utført på oppdrag av OBOS viser at om det serveres et sunt og godt måltid i kantinen, er sjansen stor for at de ansatte vil trives på jobben. Og en nylig publisert artikkel i Ledernett forteller at en god kantine både er helsefremmende, sosialt og en viktig trivselsfaktor på arbeidsplassen, som igjen fører til mer produktive medarbeidere.

Kevin Kniffin, assisterende professor i atferdsvitenskap ved Cornell University, og hans team har studert effekten av å spise sammen i lunsjpausen. De fant indikasjoner på at medarbeidere som spiser sammen, ofte jobber bedre sammen i team.

Les også: 5 ting du må tenke på når du skal etablere kantine i et kontorbygg

Tilpass kantinen etter gjestenes behov

Vellykket kantinedrift avhenger av at kantinekonseptet er velutviklet og egnet for gjestene som besøker lokalene. Både mattilbudet og servicenivået må svare til forventningene til de som vil benytte seg av lokalene. 

For å få til det, kan du begynne med å stille deg noen kontrollspørsmål. Hva er sammensetning av folk som spiser i kantinen? Hvilke forventninger har de, og hva slags matkultur befinner seg blant dem? 

Enkelte jobber kanskje med tungt, fysisk arbeid og trenger mer kalorier og mat i løpet av en dag. Andre er kanskje spesielt opptatt av ernæring. Enkelte har kanskje fullt familieliv og sliter med tidsklemma og har kanskje behov for frokostservering eller muligheten til å ta med mat hjem til middag fra kantinen. De samme behovene har kanskje også de unge medarbeiderne som lever et hektisk liv? Ytterligere andre jobber kanskje mye overtid og har behov for en kantine med utvidede åpningstider.

Slike og andre spørsmål er det nyttig å stille seg selv i utviklingen av en kantine som skaper trivsel og glede blant de ansatte.

Legg vekt på matopplevelser

Verden blir stadig mindre. Folk reiser stadig mer. Folk flytter på seg og bosetter seg på nye steder. Dette gjør at matbildet alltid er i endring. Der kantinene tidligere hadde som mål å gi næring til medarbeiderne, er dagens kantiner fokusert på å skape matopplevelser. Det er det gode grunner til.

En artikkel i Harvard Business Review påpeker at utmerkede matopplevelser kan skape trivsel blant medarbeiderne og gjøre dem mer produktive. I Googles hovedkontorer, for eksempel, drifter de 30 ulike kantiner og kafeer som medarbeiderne kan velge blant, alt ifra barbecue til vegansk mat, noe som skaper bedre samhold og trigger både samtaler og refleksjoner. 

Det er vel verdt å legge vekt på de gode matopplevelsene i kantinen. Ta en kikk på mattilbudet i din kantine og undersøk om du kan gjøre noe for å gjøre det bedre for gjestene dine. Det kan gjøre underverker for trivselen.

Kantine eller personalrestaurant?

Personalrestauranter har blitt et populært konsept i flere nærings- og kontorbygg landet over. Vanligvis ansett som det høyeste kvalitetskonseptet innenfor bedriftskantiner, har personalrestauranter gjerne et større sortiment og et bredere mattilbud, et interiørdesign som trekker tankene mot restauranter, en høyere servicegrad og lengre åpningstider.

Ta gjerne en kikk på vår artikkel om forskjellene og likhetene mellom den tradisjonelle kantinen og personalrestauranter, og hvilke valgmuligheter som finnes. Kanskje er det nettopp en personalrestaurant som skal til for å sørge for at medarbeidernes trivsel øker i ditt næringsbygg?  

Mer enn et sted for mat

En kantine kan være et sted for mer enn bare god mat og drikke. Livet er tross alt mer enn hverdager, og kantinen kan utnyttes til en rekke andre formål enn kun å være et spisested. Med god planlegging og en god planløsning kan kantinen også inneholde for eksempel en kaffebar, møtesoner og møterom eller være tilrettelagt for arrangementer og allmøter.

En kantine er ikke bare en kantine, eller den behøver i alle fall ikke å være det. Den kan både planlegges og driftes på helt ulike måter. Uansett er det ingen tvil om at kantinen har en betydelig innvirkning på medarbeidernes trivsel og at det er mye du kan gjøre for å sørge for at kantinen ikke bare er et sted der de ansatte kan få i seg mat, men også et sted for gode samtaler, de nye ideene og den velfortjente pausen.

Vi har laget en kort, men effektiv guide til hvordan du kan skape den optimale kantinen i kontorbygget ditt. Du kan laste den nedenfor om du ønsker å få på plass en kantine som dine ansatte vil trives i.

Guide til hvordan du drifter kantinen i kontorbygget ditt