The Kitchen Industri Energi Holding kantine matDet lukter av krydder og friske grønnsaker, bordene er pyntet og fargerike matfat bugner mot deg. Vi er midt i Oslo sentrum, i Torggata 15 rett ved Youngstorget. Her åpnet The Kitchen en helt ny personalrestaurant i desember 2017. Gjestene er overveldet.

I et område av hovedstaden med høyt vurderte restauranter på alle kanter, gjør The Kitchen-konseptet fra Toma gjestene mette og fornøyde hver eneste dag. Om man her tidligere valgte bort jobb-kantina for noen av de omkringliggende spisestedene, så er den trenden nå snudd. 

Last ned gratis guide «Slik skaper du den optimale kantinen»

Den viktige lunsjpausen

The Kitchen legger vekt på å skape en god arena for den viktige lunsjpausen. Tiden på dagen da du får anledning til å bli bedre kjent med kolleger, knytte vennskapsbånd, dele erfaringer og hente energi til å prestere og skape også den siste delen av arbeidsdagen.

Det er gjort en rekke studier på lunsjpausens påvirkning på arbeidstakernes prestasjoner og en av dem kan du laste ned her.

Henter inspirasjon fra New York

Mat og miljø står helt sentralt i konseptet, som Toma har utviklet spesielt for Industri Energi Holding i Torggata 15.

«The Kitchen henter sin inspirasjon fra New Yorks matkultur. Ingen steder i verden kan du spise så mye forskjellig og spennende mat. Byens kontinuerlige innvandring gjør at matbildet stadig er i endring og dette ville vi ta med inn i Torggata 15. Vi synes området har mange likhetstrekk med New York – en eksotisk og multikulturell del av Oslo, som stadig er i endring», sier markedssjef Øystein Tangen Berntsen i Tomagruppen.

Restaurantfølelse i lunsjen

The Kitchen er ikke en tradisjonell kantine, men betegnes som en personalrestaurant. Satt på spissen kan man si at du i en kantine har en opplevelse av å bli foret, mens du i en personalrestaurant skal begeistres. Den gode opplevelsen skapes blant annet av et utvidet og variert sortiment, mer spennende og tiltalende interiør og design. På The Kitchen har for eksempel vannflaskene som står på bordene, en preget logo. Den går også igjen på menykartet og på brødkassene, og de ansatte har like uniformer. 

Les om forskjellen mellom kantiner og personalrestauranter her.

I personalrestauranten er servicen høyere enn du forventer i en kantine og gjestene viser at de setter pris på det:

«Vi er veldig fornøyd med maten og servicenivået på The Kitchen. Det er variert, sunt og ser delikat ut. Vi er i tillegg blitt veldig glade i jentene på kjøkkenet», sier Bente Kvam Kristoffersen som er daglig leder i Trigger Oslo som er leietagere i Torggata 15.

Utvidet åpningstid og bedre inntjening

Personalrestauranter som i første rekke henvender seg til de som har sin arbeidsplass i bygget, men er også ment å tiltrekke seg spisegjester utenfra. Dette speiles i åpningstidene til personalrestaurantene og at de kan tilby eventer og kurs/konferanser. 

Her er ikke tilbudet begrenset til tidsrommet mellom 11.00 og 13.00. Muligheten til å forsyne deg med kvalitetskaffe, te og noe å bite i utenfor den typiske lunsjtiden er med på å heve totalinntrykket av kvalitet. I tillegg tilbys det overtidsmat for de som må ta en lengre arbeidsøkt enn normalt. 

«Oppsiden av et slikt konsept, kan på sikt være økt inntjening og fortjeneste for gårdeieren og FM-leverandøren, i tillegg til at kontorlokalene fremstår som mer attraktive for potensielle leietagere. Lunsjfasilitetene er ofte utslagsgivende når virksomheter skal velge nytt kontor. Leietakere bruker ofte kontorlokaler som et strategisk virkemiddel for å bli en attraktiv arbeidsgiver. Gårdeiere markedsfører gjerne servicetjenestene på bygget for å tiltrekke seg de riktige leietakerne. Stadig flere gårdeiere og leietakere har høye krav til personalrestauranten og det krever at FM-leverandøren har fokus på morgendagens arbeidsplass slik at vi kan tilby service som er tilpasset smartbygg og stadig nye arbeidsformer», sier salgsdirektør Stian Løken Blom i Tomagruppen.

Guide til hvordan du drifter kantinen i kontorbygget ditt